Market Monitor Automotive Sweden 2018

Market Monitor

  • Sweden
  • Automotive/Transport

04 sept. 2018

Profit margins are rather high in the sector, with most businesses financially resilient enough to cope with minor volatility in demand or commodity prices.

  • The Swedish car producer segment is dominated by Volvo Cars in the passenger car segment and by Volvo AB and Scania AB in the truck segment. Those companies are mainly export-oriented (the export ratio amounts to more than 85%), and they largely determine the performance of smaller Swedish suppliers.
  • In 2017 car production increased 10.2% to 226,000 units, according to the International Organization of Motor Vehicle Manufacturers, OICA. Swedish GDP is expected to grow 2.8% in 2018 after increasing 2.7% in 2017, supporting domestic automotive sales.
  • Profit margins in the automotive industry are rather high and expected to remain stable in 2018. Most businesses should be financially resilient enough to cope with some minor volatility in demand or commodity prices. The current interest rate environment (the Swedish benchmark interest rate remains at -0.5%) favours companies in servicing their debt, and banks are willing to lend.
  • Depending on the level in the supply chain, payment duration in the automotive sector ranges from 30 to 90 days. The level of non-payments and insolvencies is low. This is expected to remain unchanged in the coming months.
  • Our underwriting stance remains generally open for this industry, with no restrictions on any subsectors. Due to its high export dependency the automotive sector is exposed to currency exchange risk, as most costs incurred are in Swedish krona. Therefore we check that businesses take adequate measures to manage this risk.

 

 

Documents associés

Avertissement

Les informations figurant sur ce site sont uniquement fournies à titre indicatif et ne doivent pas être utilisées à d’autres fins que celles mentionnées. Nous vous remercions de bien vouloir vous reporter aux réglementations et accords en vigueur. Aucunes informations ne peuvent être considérées comme créant un droit, une obligation ou engageant la responsabilité d’Atradius y compris pour juger de la moralité d’un ou de plusieurs acheteurs. Si Atradius juge de la moralité d’un acheteur, elle le fait pour le compte de son arbitrage et en aucun cas au bénéfice de ses assurés ou toute autre personne. En aucun cas, Atradius, ses partenaires ou sociétés apparentées, agents ou employés, ne pourront être tenus responsables envers les lecteurs ou toute autre personne pour toute décision ou mesure prise sur la foi des informations contenues dans cette carte, ou pour tous dommages indirects, particuliers ou similaires, même si ces personnes ont été avisées de l’éventualité de tels préjudices.